Met maar liefst 167.000 arbeidsuren aan ontwikkeling werd bij de nieuwe MAN Truck Generation niets aan het toeval overgelaten. Met als resultaat een voertuig dat ergonomie, veiligheid en duur- zaamheid verenigt in één dynamisch concept. Internationaal logistiek dienstverlener H.Essers bestelde alvast 139 trucks van de nieuwe MAN-generatie, die met de nieuwe MAN TGX zopas werd uitgeroepen tot International Truck of the Year 2021.

Fleet New TG

MAN Press Release

Het is niet de eerste keer dat MAN en H.Essers, dat uitgroeide tot een van de grootse logistieke spelers op de markt, de krachten bundelen. “De grote aandacht voor veiligheid, ergonomie en duurzaamheid die MAN zo typeert, sluit naadloos aan bij onze bedrijfsfilosofie,” aldus Gert Bervoets, CEO van H.Essers. “Ons partnership is er dan ook een dat al enkele decennia terug- gaat en nu opnieuw resulteerde in de aankoop van 139 MAN-voertuigen van de nieuwe generatie. Door het coronavirus was een officiële sleuteloverhan- diging niet mogelijk, maar de voorbije maanden namen we al diverse trucks in gebruik.”

Aandacht voor comfort van de chauffeurs

Naast enkele trucks van het type TGM 18.290 4x2 bestaat de bestelling hoofdzakelijk uit trekkers van het type TGX 18.470 4x2. De voertuigen kenmerken zich telkens door een state of the art uitrusting gebaseerd op de aspecten ergonomie, comfort en veiligheid. Zo zijn de MAN’s uitgerust met de nieuwe ruime GX cabine, voorzien van opbergmogelijkheden en koelbox, optimale dashboardindeling, automatische airco en het nieuwe intuïtieve MAN Mediasysteem “Navigation Advanced”. Comfortfuncties zoals MAN EfficientCruise cruise control en MAN TipMatic automatische transmissie met MAN Idle Speed Driving maken het plaatje compleet. Met onder meer
ESP, EBA noodremassistent en ASR antislipregeling krijgt ook het veilig- heidsgegeven de volle aandacht.

International Truck of the year

De nieuwe MAN TGX werd uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year 2021’ (ITOY). De ITOY Award is een van de meest prestigieuze onderschei- dingen op de Europese markt van bedrijfsvoertuigen. De jury bekroonde de nieuwe MAN TGX voor zijn uitzonderlijke rijcomfort, werk- en leefomstandig- heden, veiligheid, brandstofefficiëntie, connectiviteit, innovatieve diensten en bedienings- en weergaveconcept.

Aandacht voor economie en ecologie

Bij de ontwikkeling speelde ook duurzaamheid een grote rol. De combinatie van de uiterst efficiënte en nog verbeterde Euro6d aandrijflijn, verfijnde aerodynamica en verder verlengde achteras vermindert de uitstoot van scha- delijke stoffen. Dat alles maakt een supplementaire brandstofbesparing tot wel 8,2% mogelijk in vergelijking met modeljaar 2018 Euro 6c. “Een belang- rijke nieuwe stap in ons streven naar een verdere verduurzaming van onze vloot,” aldus Gert Bervoets nog.

H.Essers

H.Essers werd opgericht in 1928 door Henri Essers en is intussen uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende bedrijven in Europa op het vlak van logistiek voor sectoren als chemie, pharma, infra en parts. De afgelopen jaren kende het bedrijf een stevige uitbreiding, te danken aan de autonome groei en een aantal strategische overnames. In 2019 boekte H.Essers een omzet van 746 miljoen euro. Het bedrijf telt momenteel 1.060.000 m2 magazijnruimte, een vloot van 1.475 trekkers, 3.440 trailers, 480 Safeboxes en 2.000 Isotanks. 41% van deze vloot is multimodaal inzet- baar. Bij H.Essers werken 6.560 mensen verdeeld over 77 vestigingen in 19 landen.

www.essers.com